Iedere deelnemende speler heeft zijn eigen bord met eigen 102 letters. Het spel wordt door een spelleider geleid en deze zal ”blind” één voor één de letters trekken en hardop benoemen. De getrokken letters worden op het centrale moederbord geplaatst. De spelers nemen tegelijkertijd uit hun eigen lettervoorraad de getrokken letters. De spelleider herhaald hardop de 7 letters waarna de klok wordt ingedrukt en de spelers 2 ½ minuut de tijd hebben om een woord te vinden.
Wanneer de 2 ½ minuten om zijn, gaat een signaal en moet het gevonden woord op een beurtbriefje worden geschreven.
Hiervoor hebben de spelers 30 seconden de tijd en worden de briefjes ingeleverd. Op dit beurtbriefje moeten vervolgens ook de coördinaten én het gevonden woord in horizontale of verticale richting worden geschreven. Dit is uiteraard afhankelijk van hoe het woord op het scrabblebord is gelegd. Verder dient de score van het woord ook op de achterkant van het beurtbriefje te worden geschreven.
Foutieve invulling van het scorebriefje of het overschrijden van de tijd heeft een nulscore tot gevolg. De spelleider bepaalt aan de hand van de ingeleverde beurtbriefjes welk woord de maximale score heeft gehaald. Dit woord zal altijd getoetst worden aan de officieel vastgelegde toegestane woorden in de SWL. Deze SWL is bindend en is zonder discussie van toepassing op alle gevonden ingeleverde woorden.
Blijkt nu dat het woord, welke op het bord komt, uit minder dan 7 letters bestaat dan gaan de overgebleven letters weer terug naar de persoonlijke lettervoorraad en kunnen opnieuw worden getrokken door de spelleider.
Als individuele speler kun je op een aangeleverd wedstrijdformulier het door jou gevonden woord met coördinaat, richting van het woord, je score en de zaalscore bijhouden. De woorden die je zelf maakt bepalen uiteindelijk je persoonlijke score.
Feitelijk ben je voor jezelf aan het spelen waarbij je, omdat je in een groep speelt, ook kunt zien wat de zaal als maximaal scorende woord heeft gespeeld.
Per avond worden maximaal 22 beurten gespeeld die ongeveer
1 ¾ uur tot 2 uur in beslag nemen. Na de tiende beurt is er een korte pauze. Het spel is ten einde indien er minder dan 7 letters overblijven, dan wel indien de overgebleven letters geen klinker of medeklinker bevatten.
Tijdens het spel worden alle letters die getrokken worden door de spelleider met behulp van het onderstaande spelalfabet luid opgelezen in de zaal zodat voor iedereen duidelijk is welke letter getrokken is.
Het spelalfabet dat gebruikt wordt: | |
A | Amsterdam |
B | Brugge |
C | China |
D | Denemarken |
E | Egypte |
F | Frankrijk |
G | Griekenland |
H | Hongarije |
I | Italië |
J | Japan |
K | Kenia |
L | Luxemburg |
M | Marokko |
N | Noorwegen |
O | Oostenrijk |
P | Portugal |
Q | Quebec |
R | Roemenië |
S | Spanje |
T | Tunesië |
U | Utrecht |
V | Venezuela |
W | Waterloo |
X | Xantippe |
Y | Ypsilon |
Z | Zweden |